User login

Languages

Piezīmes no Tech Chill Baltics 2013

Līdzīgi kā sniegs ziemā parasti uzsnieg negaidot, arī šī diena pielavījās ne čiku ne grabu - pulkstens nozvanīja, un bija laiks doties uz TechChill Baltics konferenci. 

Jau ilgāku laiku man prātā ir bijuši dažādas ar IT saistītas idejas jeb "projektiņi", ko gribējās realizēt (par rezultātiem dalīšos citā reizē). Tomēr, tikai šoruden, pēc Agile Riga Day 2012, es apjēdzu, ka neesmu vienīgais šāds; tādus projektiņus angliski apzīmē ar jēdzienu "startup", un priekš tādiem kā es tiek taisītas konferences, rakstītas grāmatas un blogi, un vispār ir vesela ļaužu grupa, kas nodarbojas ar līdzīgām lietām. 

Tā nu, uzzinot, ka notiek šai tēmai veltīta vesela konference - Tech Chill Baltics - nolēmu, ka investīcija nebūt ne lētajās biļetēs tomēr ir to vērta (tagad varu to apstiprināt), nu un... tur es arī biju. 

Šeit nepretendēju uz pilnīgu atreferējumu - drīzāk, interesantākās vai atmiņā labāk iespiedušās idejas. 

Prezentācijas:

 

Yevgeniy Brikman - Hackadays and [in]cubator

(Software engineer and head of incubation and hackday programs at LinkedIn)

Patiesībā,  šito varētu teikt katrai IT kompānijai - ja gribat, lai darbinieki jūs mīl, dariet šādi. 

Pirmkārt, Linkedin reizi mēnesī notiek hackadays, jeb dienas, kad darbinieki var darīt, ko viņi grib. Ja grib - darīt savus ikdienišķos darbus. Ja grib, var strādāt pie saviem radošajiem projektiem, un publiski tos prezentēt. Var dabūt balvas, bet galvenais - prezentēt savu ideju un iegūt atgriezenisko saiti. 

Ir arī "external hackadays", kur var piedalīties cilvēki no malas. 24 stundas nepārtraukts darbs, prezentēšana, balvas. 

Ja pēc veiksmīgas dalības hackaday pasākumā gribas ideju attīstīt, priekš tam ir iekšējs biznesa inkubators. Reizi ceturksnī tiek iesniegtas idejas (komanda + apraksts, plāns, prototips / proof of concept, u.t.t.), un komandas, kuru idejas tiek apstiprinātas, iegūst 1-3 mēnešus laika, ko savai idejai veltīt. Vadība mentorē apstiprinātos projektus, un palīdz ar resursiem (konsultācijas, telpas, utt). 

Šobrīd viņiem ir viens pabeigts inkubatora projekts (iekšējs radikāli savādāks telpu rezervēšanas kalendārs) - tas ir veiksmīgs un ne tikai sasniedzis plānoto mērķi, bet arī rada jaunas domas par uzlabojumiem, t.i., kā sapulces organizēt efektīvāk.

Iespēja piedalīties hakatonos ir ļoti vērtīga - ierobežotā laika dēļ - īsā laikā jāizveido komanda, jātiek galā ar tehnoloģijām, jāspēj koncentrēties uz būtisko, jāspēj prezentēt savu projektu; jāiztur 24 h darba slodze. 

Iespēja piedāvāt savas idejas, iegūt atgriezenisko saiti, un veiksmes gadījumā - tās realizēt, no darbinieka viedokļa, manuprāt, ir lieliska motivācija, kā arī iespēja uzņēmumā radīt radikāli jaunas idejas. 

Paneļdiskusija - Startup post-hackathon challenges – bringing your idea to the next level

Iepriekšējo hakatonu dalībnieki, kas ir veiksmīgi savus projektus turpinājuši

Tad vēl netaisīju piezīmes - bet labs apkopojums ir šeit: http://www.arcticstartup.com/2013/02/12/live-from-tech-chill

Roy Vella - Mobile wave. The future of money

Mobilās aplikācijas - cunami vilnis. Cilvēces izgudrojumi - uguns, ritenis un mobilās tehnoloģijas. Mobilo abonentu skaits ir vislielākais, salīdzinot ar jebko citu - nākamajā vietā ir elektrības lietotāju skaits un tīra dzeramā ūdens lietotāju skaits. 

Nauda - MintChip projekts (sk Minchip Challege sacensību mājas lapu, kā arī wikipēdiju) - Kanādas digitālās naudas projekts. Čips, kurā integrēta SD karte (t.i., izmantojams uz datoriem un mobilajām iekārtām), tā satur valsts naudas kaltuves parakstu. T.i., šis čips ir izmantojams gan kā tagadējā nauda (viens cilvēks var čipu atdot otram, nenotiek nekāda identifikācija), gan arī ir ērti un droši veicamas elektroniskās tranzakcijas. Šobrīd projekts ir R&D stadijā, citiem vārdiem sakot, ir izsludināts konkurss izstrādātājiem par aplikāciju izstrādi. 

Brazīlija - pakaramie, kur uz katra apģērba gabala parādās like skaits, ko šis apģērbs ir saņēmis Facebook. Cilvēki izvēlas dažādi - vieni - populārākos, citi - mazāk populāros apģērbus. 

Apple vienkāršība. Uzdevums - sasniegt mērķi, izmantojot iespējami maz materiālu. 

Tieši sakari. Bankām nākotnē būs jātiek galā ar izaicinājumu, ka cilvēki gribēs komunicēt viens ar otru bez starpniekiem. T.sk. norēķinu jomā (kredītkartes, banka kā starpnieks starp tirgotājiem un klientiem), aizņēmumu jomā (banka kā starpnieks starp noguldītāju un kredītņēmēju). 

Lokālo valūtu attīstība. Lai pasargātu vietēja mēroga ekonomiku, jau attīstas un attīstīsies pilsētas / reģiona līmeņa valūtas, jau tagad tās eksistē pietiekošā skaitā, t.sk., Eiropā. 

Rhett Welss - "Negotiating Something from Nothing:  David (Entrepreneur) Meets Goliath (Big Company)"

(Executive Director of the Entrepreneurship and Innovation Institute at Cornell)

Ar lielām kompānijām sarunas ved tāpat, kā ēd ziloni - pa gabaliņam. 

Ietekmes iespējas startupam ir tādas pašas, kā lielai kompānijai - iespējas, ko dod  tituls, harisma, konsistence, ekspertīze, informācija, situācija. To vajag izmantot, un domāt, kā izmantot.

Atšķiras pieejamie resursi, nauda, u.t.t. 

Vienoties par 2 punktiem ir vieglāk, nekā par vienu, jo tad var atrast kompromisu - viens vinnē vienā punktā, otrs - otrā. Tāpēc labāk turēt atvērtus 2 punktus. 

Ben Holmes - "Lessons from investing in the Nordics"

(Index Ventures)

Ziemeļeiropa un potenciāli Baltija - laba vieta investīcijām IT. Tehniskas zināšanas, ne tik daudz uz sevis pārdošanu orientēti kā Silikona ielejā, bet cilvēki ir pragmatiski un saprātīgi. 

Baltija - uzreiz skaidrs, ka nav iekšēja tirgus, uz ko orientēties, līdz ar to jau sākotnēji jādomā globālā līmenī (no vienas puses mīnuss, kas traucē attīstīties, no otras puses - pluss). 

Trīs lietas, kuru kopā būšana veicina attīstību - cloud + mobile + social. 

Baltijai,

  • izaicinošie sektori: e-commerce, enterprise software
  • daudzsološie sektori - spēles, social media, SaaS 

Paneļdiskusija - investori 

  • jāskatās globāli, bet dzīvē mēs to neredzam, t.i., visi domā, kā sākt lokālajā tirgū
  • startup gadījumā ļoti svarīga līdera personība
  • kā novērtēt startup
    • B2C - viennozīmīgi lietotāju skaits
    • B2B - dažādi faktori (līdz galam nesapratu, bet lejupielādes, lietotāji), t.sk., plāns kā pārdošanas atkārtot 
  • atšķirības Baltijā un Silikona ielejā - tur visi grib sadarboties ar startupiem
  • pie veiksmīgiem startupiem investori stāv rindā

Aigars Ruņģis. Valmiermuiža: a startup brewery

2008. gadā, kad viss tika sākts - miljons no LIAA, bankas dod aizdevumu, ir investors. Krīze - nav miljona no LIAA, nav banku, nav investora. Ko darīt? 

Ticot pasākumam, investēja savus līdzekļus. Darbojās minimālistiskiem līdzekļiem. Mērķis - izveidot ļoti labu produktu. Dažādi pasākumi, kā iegūt atpazīstamību - piemēram, maksas ekskursijas pa darītavu (ienāk naudiņa + apmeklētāji pastāsta par alu citiem). Kā izstrādāt produktu - attīstībai nav naudas, tāpēc piedāvāja klientiem degustēt 4 variantus, un klienti nobalsoja, kurš labāk patīk. No drabiņām (tas, kas pēc alus darīšanas paliek pāri no iesala) - cepumi, kas ir laba uzkoda pie alus. Iesala saldējums. Alus ar speciālām etiķetēm priekš "Skroderdienām Silmačos". 

Tagad - laba atpazīstamība, ir bankas, ir investors, ir miljons. 

Klausoties, sagribējās kādu kausu Valmiermuižas alus. 

Pitchu sacensības

Neatkārtošos, pateikšu tikai, ka man pašam vislabāk patika Spherico - aplikācija, lai dažādus notikumus varētu fiksēt viena stāsta ietvaros, neizslēdzot esošos medijus (Twitter, Facebook ,utt). Katrā ziņā, bija interesanti vērot, kā šie pitči notika, kādi jautājumi tika uzdoti (no komisijas, kur bija investori). 

Piemēram, jautājumi, kas man patika (protams, jāskatās kontekstā): 

  • kāda ir jūsu projekta competetive advantage (t.i., ka to nevar viegli kopēt) ?
  • iepriekš ir bijis līdzīgs mēģinājums XXX. Kāpēc viņi izkrita, un jums veiksies? 
  • jūs gūsiet ienākumus no jauniem lietotājiem. Vai jūs gūsiet atkārtotus ienākumus no jau esošajiem? 

Secinājumi

Ir šādos pasākumos kaut kāds apskaidrojošais mirklis, ko nevar iegūt, lasot grāmatas. Konkrēti es šobrīd izbaudu ne visai patīkamo sajūtu par to, ka dažas lietas neesmu izdarījis/daru nepareizi. Par to gan citreiz :)

Vēl - pasākuma apraksts no ArcticStartup.com

 

Komentāri

Pievienojiet komentāru

Plain text

  • HTML birkas nav atļautas
  • Interneta lapu un e-pastu adreses automātiski tiek pārveidotas par saitēm.
  • Automātiska rindu un rindkopu veidošana
  • Each email address will be obfuscated in a human readable fashion or, if JavaScript is enabled, replaced with a spam resistent clickable link. Email addresses will get the default web form unless specified. If replacement text (a persons name) is required a webform is also required. Separate each part with the "|" pipe symbol. Replace spaces in names with "_".
Image CAPTCHA
Ievadiet attēlā redzamos ciparus
Error | Kaspara Omula mājas lapa
Enter your Kaspara Omula mājas lapa username.
Enter the password that accompanies your username.

Kaspara Omula mājas lapa

Error

The website encountered an unexpected error. Please try again later.